Wednesday, December 24, 2014

Top2000 Muziek evenement van het Jaar

Elk jaar maak ik de nieuwste versie van de Top2000. In het begin was er helemaal geen website ondersteuning door Radio 2. Inmiddels wel, maar de lijst is niet zo overzichtelijk. Vandaar dat ik doorblijf gaan met mijn eigen internet versie.

Wat me elk jaar opvalt is dat er blijkbaar geen enkele vorm van standaardisatie bij Radio 2 bestaat. Hoe ik dat merk? Omdat ik elk jaar in de nieuwe ranglijst nieuwe en bestaande titels invoer. En de verschillen zijn behoorlijk tussen de verschillende jaren. Voorbeelden zijn:
Don't you (Forget about me)
  1. Ramses Shaffy en Liesbeth List hebben het ene jaar wel en het andere jaar niet samen gezongen volgens Radio 2. 
  2. De volgorde van duo's worden constant door elkaar gehaald, dan is het  Paul McCartney & Michael Jackson het volgende jaar is het andersom.
  3. Emile Sandé heet in de excel versie ook Emeli Sandé. Dit is op de wWebsite inmiddels aangepast.
  4. De mooiste vind ik zelf de Overture van 'the Who'. Wordt steevast Ouverture genoemd. 
  5. Het woordje 'The' wordt elk jaar anders gebruikt, ene jaar heeft de voorkeur voor 'The' te as en te onpas ervoor te zetten, het ander jaar weer niet.
  6. Sommige liedjes hebben een haakje in de titel, 'Don't you (Forget about me)'. De verschillende voorkomens zijn, zonder de tekst tussen de haakjes, met de tekst tussen de haakjes of de tekst maar zonder de haakjes.
Zo blijft de Top2000 een levend product. Je bent er nooit mee klaar.

Opvallend in de versie van dit jaar is de achteruitgang van de 60er jaren muziek. In 2013 nog goed voor bijna 300 titles, nu nog maar 263. Het meeste titles overall komen uit 1967 (132 titels), gevolgd door 1971, 1977 en 1978 (allen met 127 titels).

Hiervan is in 2014 nog over 40 (1967), 60 (1971), 64 (1977) en 55 (1978). Zegt allemaal niet zoveel, beetje statistiek voor de lol.


No comments: