Tuesday, December 13, 2016

Lara Rense de spraakwaterval van NPO 1 Nieuws en Co

Nieuws wordt door een ooggetuige/aanwezige/etc gebracht. De presentator/interviewer is daarbij een intermediair. Zeker niet het onderwerp of het lijdend voorwerp, maar uitsluitend het meewerkend voorwerp. Daar gaat het eigenlijk al meteen mis bij Lara Rense in Nieuws en Co.. Ze doet haar uiterste best om duidelijk te maken dat zij:
  • erg materie deskundig is,
  • 't veel beter weet dan de nieuwsbrenger,
  • haar uiterste best doet om sneller en meer te spreken dan de geïnterviewde.
Nieuws is geen nieuws. Het is de Lara Rense (Talk)-Show (Helaas daar is deze uitzending niet voor bedoeld). Met in het verleden ook nog tweets van Lara tussendoor op internet, want 't moet allemaal nog veel sneller.
Diepgang is haar vreemd, want ze heeft haar story allang klaar. Een geïnterviewde wordt regelmatig afgebroken omdat zij haar volgende vraag nog moet stellen. Zonder te luisteren, daar heeft zij immers geen tijd voor. Daarmee wordt een prima programma om zeep geholpen en erger ik me groen en geel. Ergo ik doe het enige dat me rest: "Ik luister niet meer!"
Helaas zet ik sporadisch Radio-1 aan rond 18:00 uur, om naar het nieuws te luisteren. Om vervolgens geterroriseerd te worden door Lara Rense en vervolgens een Blog zoals deze te schrijven.
Bah, da's niet wat ik wil. Ik wil het nieuws horen! En tussen 17:00 en 18:30 achtergronden rond het nieuws. Niet Lara Rense, maar de geïnterviewden, de nieuwsbrengers, prettig begeleid door een geïnteresseerde presentator.
En om 18:00 uur gewoon de nieuwslezer, niet het geneuzel van wat Lara Rense allemaal nog heeft na het nieuws!
Het ergste wat nog kan gebeuren? Dat ze een prijs ontvangt voor dit gebeuzel.

No comments: